piątek, 20 czerwca 2014

25 lat istnienia wolności słowa i starczy?

18 czerwca 2014 r., a więc dwa dni temu doszło do sytuacji bez precedensu, bo do realnego zamachu na wolność słowa. Mianowicie, Prokuratura wraz z ABW i Policją wkroczyła do redakcji tygodnika WPROST celem przeszukania i zabezpieczenia nośnika informacji, na którym mogły być zarejestrowane nielegalnie podsłuchane rozmowy polityków ze szczytów władzy.
Dwa dni temu w tym celu Prokuratura, a dokładnie prokurator i funkcjonariusze ABW i Policji dwukrotnie zjawili się w redakcji WPROST. Za pierwszym razem we wczesnych godzinach popołudniowych zjawił się prokurator przy mniejszej liczbie funkcjonariuszy, a później przy większej. Co ważne, przy pierwszej wizycie prokuratora żądającego od redaktora naczelnego wydania nośnika, wspomniany redaktor naczelny odmówił wydania jakichkolwiek materiałów w sprawie zasłaniając się tajemnicą dziennikarską i wskazując jednocześnie, że ów nośnik objęty jest wspomnianą tajemnicą dziennikarską.
Następnym razem prokurator tym razem późnym wieczorem w dniu wczorajszym oczywiście, zjawił przy asyście większej liczby funkcjonariuszy (oraz dodatkowych trzech prokuratorów) wskazując na potrzebę gwarancji m.in. jego własnego bezpieczeństwa osobistego ze strony wspomnianej większej liczby funkcjonariuszy.[1]
W trakcie drugiego podejścia prokurator wraz z funkcjonariuszami ABW i Policji usiłował m.in. odebrać siłą laptop redaktorowi naczelnemu gazety WPROST.
Czy działania Prokuratury, ABW i Policji były legalne i czy były prawnie i faktycznie uzasadnione? Jak się ma działanie Prokuratury, ABW i Policji do tajemnicy dziennikarskiej? Jak wygląda relacja przepisów procedury karnej do ustawowego prawa, a zarazem obowiązku zachowania tajemnicy dziennikarskiej ciążącej na dziennikarzu?

DZIAŁANIA PROKURATURY PRAWIDŁOWE CHOĆ KONTROWERSYJNE.
Działania Prokuratury, ABW i Policji oparte były precyzyjnie rzecz ujmując na postanowieniu o żądaniu wydania rzeczy prokuratora Prokuratury Okręgowej dla Warszawy-Pragi w Warszawie z 18 czerwca 2014 r. w postępowaniu o sygn. akt: V Ds 74/14 w sprawie o czyny z art. 267 § 3 i 4 ustawy z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny[2] (dalej: k.k.) na podstawie art. 217 § 1 i 2 i 5 ustawy z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego[3] (dalej: k.p.k.).[4]
Postanowienie Prokuratury
Okręgowej dla Warszawy
Pragi w Warszawie z 18
czerwca 2014 r. o żądaniu
wydania rzeczy.
W postanowieniu tym prokurator postanowił (1-2): 1: zażądać od Redaktora Naczelnego tygodnika WPROST Sylwestra Latkowskiego i dziennikarzy: Agnieszki Burzyńskiej, Michała Majewskiego, Cezarego Bielakowskiego, Piotra Nisztora, Grzegorza Sadowskiego i Joanny Apulskiej dobrowolnego wydania rzeczy w postaci wszystkich nośników zawierających treści rozmów prowadzonych podczas spotkań gości w restauracji „Sowa & Przyjaciele” oraz w restauracji w „Amber Room” w Pałacyku Sobańskich w Warszawie przekazanych dziennikarzom tygodnika WPROST, w tym opisane w artykule prasowym pt. „Afera podsłuchowa” tygodnika WPROST Nr 25 z dnia 16-22 czerwca 2014 r.; 2: wykonanie postanowienia zlecić Departamentowi Postępowań Karnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Należy w tym miejscu wyjaśnić, iż Prokuratura w powyższym postanowieniu w swoich działaniach oparła się na podstawie prawnoprocesowej w postaci postanowień k.p.k. stanowiących o konieczności wydania rzeczy będących narzędziami przestępstwa na wezwanie prokuratora (zob. rozdział 25 k.p.k. pt. „Zatrzymanie rzeczy. Przeszukanie” - art. 217-236a k.p.k.). Bezpośrednią podstawą prawnoprocesową działań Prokuratury w powyższym postanowieniu były wspomniane na początku następujące przepisy: art. 217 § 1 i 2 i 5 k.p.k.
Artykuł 217 k.p.k. w całości brzmi następująco: § 1: „Rzeczy mogące stanowić dowód w sprawie lub podlegające zajęciu w celu zabezpieczenia kar majątkowych, środków karnych o charakterze majątkowym albo roszczeń o naprawienie szkody należy wydać na żądanie sądu lub prokuratora, a w wypadkach niecierpiących zwłoki - także na żądanie Policji lub innego uprawnionego organu.”; § 2: „Osobę mającą rzecz podlegającą wydaniu wzywa się do wydania jej dobrowolnie.”; § 3: „W razie zatrzymania rzeczy stosuje się odpowiednio przepis art. 228. Protokołu można nie sporządzać, jeżeli rzecz załącza się do akt sprawy.”; § 4: „Jeżeli wydania żąda Policja albo inny uprawniony organ działający we własnym zakresie, osoba, która rzecz wyda, ma prawo niezwłocznie złożyć wniosek o sporządzenie i doręczenie jej postanowienia sądu lub prokuratora o zatwierdzeniu zatrzymania, o czym należy ją pouczyć. Doręczenie powinno nastąpić w terminie 14 dni od zatrzymania rzeczy.”; § 5: „W razie odmowy dobrowolnego wydania rzeczy można przeprowadzić jej odebranie. Przepisy art. 220 § 3 i art. 229 stosuje się odpowiednio.”.
Z kolei, w komparycji postanowienia mowa jest o toczonym przez Prokuraturę Okręgową dla Warszawy-Pragi w Warszawie postępowaniu w sprawie o czyny z art. 267 § 3 i 4 k.k., a więc w sprawie przestępstwa bezprawnego uzyskania informacji.
Artykuł 267 k.k. w całości brzmi następująco: § 1: „Kto bez uprawnienia uzyskuje dostęp do informacji dla niego nieprzeznaczonej, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do sieci telekomunikacyjnej lub przełamując albo omijając elektroniczne, magnetyczne, informatyczne lub inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.”; § 2: „Tej samej karze podlega, kto bez uprawnienia uzyskuje dostęp do całości lub części systemu informatycznego.”; § 3: „Tej samej karze podlega, kto w celu uzyskania informacji, do której nie jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem podsłuchowym, wizualnym albo innym urządzeniem lub oprogramowaniem.”; § 4: „Tej samej karze podlega, kto informację uzyskaną w sposób określony w § 1-3 ujawnia innej osobie.”; § 5: „Ściganie przestępstwa określonego w § 1-4 następuje na wniosek pokrzywdzonego.”.
Odnosząc się do podstawy prawnoprocesowej działania Prokuratury, a więc zastosowanego przez Prokuraturę art. 217 k.p.k., stwierdzić należy, iż w istocie Prokuratura potraktowała siedzibę redakcji WPROST analogicznie do miejsc takich jak tzw. „dziuple”, czy nielegalne laboratoria amfetaminy, itp. Co również jest istotne, nośnik, bądź też nośniki mogące zawierać treści podsłuchanych rozmów prowadzonych podczas spotkań gości w restauracji „Sowa & Przyjaciele” w Warszawie, oraz w restauracji w Amber Room w Pałacyku Sobańskich w Warszawie - Prokuratura potraktowała jako „rzeczy mogące stanowić dowód w sprawie”. I w istocie owe nośniki takimi dowodami mogą być jeśli zawierają wspomniane treści podsłuchanych rozmów. Wskazać jednak należy, iż owe nośniki jednocześnie stanowią „inny materiał umożliwiający identyfikację autora materiału prasowego” w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe[5] (dalej: Prawo prasowe). Tym samym więc, wspomniane nośniki nie mogą być traktowane analogicznie jak inne „rzeczy mogące stanowić dowód w sprawie” w rozumieniu art. 217 § 1 k.p.k.
Zgodnie z art. 225 § 1 k.p.k., „Rzecz mogąca stanowić dowód w sprawie” w rozumieniu art. 217 § 1 k.p.k., która: „zawiera informacje niejawne lub wiadomości objęte tajemnicą zawodową lub inną tajemnicą prawnie chronioną albo ma charakter osobisty, organ przeprowadzający czynność przekazuje niezwłocznie pismo lub inny dokument bez jego odczytania prokuratorowi lub sądowi w opieczętowanym opakowaniu.”.
Tym samym, wyżej przytoczony przepis wskazuje, iż „Rzecz mogąca stanowić dowód w sprawie” w rozumieniu art. 217 § 1 k.p.k., a która zgodnie z art. 225 § 1 k.p.k. „zawiera informacje niejawne lub wiadomości objęte tajemnicą zawodową lub inną tajemnicą prawnie chronioną albo ma charakter osobisty”, może być odebrana jej dzierżycielowi na zasadzie § 5 artykułu 217 k.p.k., a wcześniej zaś prokurator lub sąd w drodze postanowienia mogą zażądać dobrowolnego wydania tej rzeczy przez wspomnianego dzierżyciela rzeczy odpowiednio prokuratorowi lub sądowi.
Dalej, zgodnie z art. 226 k.p.k., „W kwestii wykorzystania dokumentów zawierających informacje niejawne lub tajemnicę zawodową, jako dowodów w postępowaniu karnym, stosuje się odpowiednio zakazy i ograniczenia określone w art. 178-181. Jednakże w postępowaniu przygotowawczym o wykorzystaniu, jako dowodów, dokumentów zawierających tajemnicę lekarską decyduje prokurator.”.
Przepis ten oznacza - odnosząc się do tajemnicy dziennikarskiej i do rzeczy chronionych przez tajemnicę dziennikarską - iż do zabezpieczonej przez prokuraturę lub sąd „rzeczy mogącej stanowić dowód w sprawie” w rozumieniu art. 217 § 1 k.p.k., a jednocześnie zgodnie z art. 225 § 1 k.p.k. „zawierającej wiadomości objęte tajemnicą zawodową”, zastosowanie ma art. 180 § 2 k.p.k., który stanowi, iż: „Osoby obowiązane do zachowania tajemnicy notarialnej, adwokackiej, radcy prawnego, doradcy podatkowego, lekarskiej lub dziennikarskiej mogą być przesłuchiwane co do faktów objętych tą tajemnicą tylko wtedy, gdy jest to niezbędne dla dobra wymiaru sprawiedliwości, a okoliczność nie może być ustalona na podstawie innego dowodu. W postępowaniu przygotowawczym w przedmiocie przesłuchania lub zezwolenia na przesłuchanie decyduje sąd, na posiedzeniu bez udziału stron, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty doręczenia wniosku prokuratora. Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie.”.
Choć co prawda art. 180 § 2 k.p.k. odnosi się do zeznań osoby obowiązanej na mocy ustawy do zachowania tajemnicy zawodowej, to również przepis ten odnosi się do „innego materiału umożliwiającego identyfikację autora materiału prasowego” w rozumieniu art. 15 ust. 2 pkt. 1 Prawa prasowego. Stąd też, możliwość wykorzystania w procesie jako materiału dowodowego w sprawie wspomnianego „innego materiału umożliwiającego identyfikację autora materiału prasowego”, co w przedmiotowej sprawie oznacza nośnik zawierający podsłuchane rozmowy, to konieczne jest wpierw zwolnienie dziennikarza z tajemnicy dziennikarskiej przez sąd w drodze postanowienia w tym przedmiocie.
O ile więc na tym etapie zarówno działania Prokuratury Okręgowej dla Warszawy-Pragi w Warszawie, oraz wyjaśnienia poczynione przez Prokuratora Generalnego na konferencji prasowej mającej miejsce w dniu wczorajszym (19 czerwca 2014 r.) w siedzibie Prokuratury Generalnej - uznać należy za prawidłowe, o tyle nie można jednoznacznie stwierdzić, iż wspomniane działania nie wzbudzają wątpliwości nie tylko natury społecznej, czy politycznej, ale także prawnej.

TAJEMNICA DZIENNIKARSKA - O CO W NIEJ CHODZI?
Tajemnica dziennikarska została uregulowana w art. 15 Prawa prasowego, który obowiązuje w następującym brzmieniu: ust. 1: „Autorowi materiału prasowego przysługuje prawo zachowania w tajemnicy swego nazwiska.”; ust. 2: „Dziennikarz ma obowiązek zachowania w tajemnicy:  1) danych umożliwiających identyfikację autora materiału prasowego, listu do redakcji lub innego materiału o tym charakterze, jak również innych osób udzielających informacji opublikowanych albo przekazanych do opublikowania, jeżeli osoby te zastrzegły nieujawnianie powyższych danych, 2) wszelkich informacji, których ujawnienie mogłoby naruszać chronione prawem interesy osób trzecich.”; ust. 3: „Obowiązek, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również innych osób zatrudnionych w redakcjach, wydawnictwach prasowych i prasowych jednostkach organizacyjnych.”.
Należy przy tym wskazać, iż tajemnica dziennikarska obejmuje dwa aspekty. Pierwszy aspekt został ujęty w ust. 1 art. 15 Prawa prasowego i dotyczy on prawa dziennikarza do zachowania w tajemnicy autora materiału prasowego. Drugi aspekt został ujęty w ust. 2 art. 15 Prawa prasowego w postaci obowiązku dziennikarza zachowania w tajemnicy:
  • danych umożliwiających identyfikację autora materiału prasowego,
  • listu do redakcji lub innego materiału o tym charakterze,
  • innych osób udzielających informacji opublikowanych albo przekazanych do opublikowania, jeżeli osoby te zastrzegły nieujawnianie powyższych danych,
  • wszelkich informacji, których ujawnienie mogłoby naruszać chronione prawem interesy osób trzecich.

Należy przy tym wskazać, iż prawo dziennikarza do zachowania w tajemnicy autora materiału prasowego jest zarazem obowiązkiem dziennikarza, z którego nie może być zwolniony, a w tym także nie może być zwolniony przez sąd - co wynika wprost z art. 180 § 3 k.p.k., a także co zostało potwierdzone m.in. w: postanowieniu Sądu Najwyższego z 15 grudnia 2004 r., sygn. akt: III KK 278/04[6], uchwale Sądu Najwyższego z 22 listopada 2002 r., I KZP 26/02[7].
W przypadku natomiast okoliczności tajemnicy dziennikarskiej opisanych w ust. 2 art. 15 Prawa prasowego, stosownie do art. 180 § 2 k.p.k., dziennikarz może być zwolniony z tajemnicy dziennikarskiej wyłącznie przez sąd, jednak bez ujawniania autora materiału prasowego - co wynika wprost z powołanego wyżej art. 180 § 3 k.p.k., a także z powołanych wyżej orzeczeń Sądu Najwyższego.
Warto przy tym dodać odnośnie relacji treści art. 15 ust. 2 Prawa prasowego a art. 180 k.p.k. (art. 163 d.k.p.k.), to art. 180 k.p.k. stanowi lex specialis względem wspomnianego art. 15 ust. 2 Prawa prasowego - co wynika wprost z uchwały 7 Sędziów Sądu Najwyższego z 19 stycznia 1995 r., sygn. akt: I KZP 15/94.[8]
Na koniec rozważań dotyczących tajemnicy dziennikarskiej, wskazać należy treść art. 16 Prawa prasowego, który stanowi następująco: ust. 1: „Dziennikarz jest zwolniony od zachowania tajemnicy zawodowej, o której mowa w art. 15 ust. 2, w razie gdy informacja, materiał prasowy, list do redakcji lub inny materiał o tym charakterze dotyczy przestępstwa określonego w art. 254 Kodeksu karnego albo autor lub osoba przekazująca taki materiał wyłącznie do wiadomości dziennikarza wyrazi zgodę na ujawnienie jej nazwiska lub tego materiału.”; ust. 2: „Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również innych osób zatrudnionych w redakcjach, wydawnictwach prasowych i innych prasowych jednostkach organizacyjnych.”; ust. 3: „Redaktor naczelny powinien być w niezbędnych granicach poinformowany o sprawach związanych z tajemnicą zawodową dziennikarza; powierzoną mu informację albo inny materiał może ujawnić jedynie w wypadkach określonych w ust. 1.”.
Tytułem uzupełnienia wskazać należy, iż treść art. 16 Prawa prasowego została zredagowana w czasie obowiązywania Kodeksu karnego z 1969 r. Gdy mowa więc jest w ust. 1 art. 16 Prawa prasowego o przestępstwie z art. 254 Kodeksu karnego z 1969 r., to obecnie chodzi o przestępstwo, które zostało ujęte w obecnie obowiązującym Kodeksie karnym w artykule 240. Art. 240 k.k. stanowi: § 1: „Kto, mając wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu albo usiłowaniu lub dokonaniu czynu zabronionego określonego w art. 118, 118a, 120-124, 127, 128, 130, 134, 140, 148, 163, 166, 189, 252 lub przestępstwa o charakterze terrorystycznym, nie zawiadamia niezwłocznie organu powołanego do ścigania przestępstw, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.”; § 2: „Nie popełnia przestępstwa określonego w § 1, kto zaniechał zawiadomienia, mając dostateczną podstawę do przypuszczenia, że wymieniony w § 1 organ wie o przygotowywanym, usiłowanym lub dokonanym czynie zabronionym; nie popełnia przestępstwa również ten, kto zapobiegł popełnieniu przygotowywanego lub usiłowanego czynu zabronionego określonego w § 1.”; § 3: „Nie podlega karze, kto zaniechał zawiadomienia z obawy przed odpowiedzialnością karną grożącą jemu samemu lub jego najbliższym.”. Przy czym dla ścisłości w § 1 art. 240 k.k. mowa jest o następujących przestępstwach: art. 118 k.k. - eksterminacja, art. 118a k.k. - zbrodnie przeciwko ludzkości, art. 120 k.k. - stosowanie środków masowej zagłady, art. 121 k.k. - wytwarzanie, gromadzenie lub obrót zakazanymi środkami, art. 122 k.k. - niedopuszczalne sposoby lub środki walki, art. 123 k.k. - zamach na życie lub zdrowie jeńców wojennych lub ludności cywilnej, art. 124 k.k. - przestępne naruszenie prawa międzynarodowego, art. 127 k.k. - zamach stanu, art. 128 k.k. - zamach na konstytucyjny organ RP, art. 130 k.k. - szpiegostwo, art. 134 - zamach na życie Prezydenta RP, art. 140 k.k. - zamach na jednostkę Sił Zbrojnych RP, art. 148 k.k. - zabójstwo, art. 163 k.k. - sprowadzenie zdarzenia powszechnie niebezpiecznego, art. 166 k.k. - zawładnięcie statkiem wodnym lub powietrznym, art. 189 k.k. - bezprawne pozbawienie wolności, art. 252 k.k. - zakładnictwo, a także przestępstwa terrorystyczne w postaci przestępstwa z art. 165a, art. 166-169, art. 240, 255a k.k.[9]

DLACZEGO PROKURATURA WYDAŁA POSTANOWIENIE O ŻĄDANIU WYDANIA RZECZY (ART. 217 § 1, 2 I 5 K.P.K.), A NIE WYSTĄPIŁA DO SĄDU Z WNIOSKIEM O ZWOLNIENIE Z TAJEMNICY DZIENNIKARSKIEJ (ART. 180 § 2 K.P.K.)?
Jak wskazał Sąd Apelacyjny w Krakowie w postanowieniu z 21 kwietnia 2010 r., II AKz 129/10[10]: „Zwolnienie z tajemnicy zawodowej adwokata powinno dotyczyć konkretnych okoliczności, o których świadek ma zeznawać. Rzeczą sądu o tym orzekającego jest ocenić, czy okoliczności te spełniają wymogi art. 180 § 2 k.p.k., to jest są niezbędne dla wymiaru sprawiedliwości i nie mogą być ustalone na podstawie innego dowodu. Brak oznaczenia ich sprawiałby, że zwolnienie byłoby carte blanche dla organów ścigania, które mogłyby dowolnie korzystać z wiedzy świadka, obchodząc odnośne ograniczenia.”.[11]
Restauracja "Sowa & Przyjaciele"
w Warszawie
Skoro więc udało się zatrzymać w przedmiotowym postępowaniu managera restauracji „Sowa & Przyjaciele” zarówno, gdy prokuratura jeszcze nie wydała postanowienia o zajęciu „nośnika”, a tym bardziej, gdy nie wystąpiła do sądu o wydanie przez sąd postanowienia o zwolnieniu dziennikarzy WPROST z tajemnicy dziennikarskiej, to należy wskazać, iż nie znajduje uzasadnienia uwzględnienie przez sąd ewentualnego wniosku prokuratury o zwolnienie dziennikarzy redakcji WPROST z tajemnicy dziennikarskiej mając na uwadze określone w powyższym judykacie warunki zwolnienia dziennikarza z tajemnicy dziennikarskiej w trybie art. 180 § 2 k.p.k. Skoro tak, to nie jest rzeczą dziwną, iż prokuratura pominęła czynność polegającą na złożeniu przez nią do sądu wniosku o zwolnienie z tajemnicy dziennikarskiej. To zaś może nasuwać sugestię, iż prokuratura mogła „pójść na skróty” i wybrała o wiele mniej skomplikowaną, choć bardziej ryzykowną pod względem prawnym drogę w postaci wydania postanowienia o zajęciu „nośnika”. Argumentację taką wspiera dodatkowo brzmienie tezy drugiej do postanowienia Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 16 czerwca 2010 r., II AKz 198/10[12], w której to tezie sąd ten wskazał na konieczność zachowania bardzo dużej precyzji w konstrukcji wniosku, o którym mowa w art. 180 § 2 k.p.k. Mianowicie, w judykacie tym wspomniany sąd orzekł w tezie drugiej: „Zakres zwolnienia z tajemnicy zawodowej powinien być ściśle określony w orzeczeniu zwalniającym z tajemnicy poprzez wskazanie konkretnej sprawy bądź czynu oraz okoliczności, o których zwolniony może zeznawać. Gdyby tego nie było, zwolnienie było carte blanche dla dowolnego korzystania przez organy procesowe.”. Argumentacja powyższa także wspiera treść postanowienia Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 13 kwietnia 2011 r., II AKz 232/11[13]. Postanowienie to dotyczy tajemnicy notarialnej, ale jego treść ma odpowiednie zastosowanie również do tajemnicy dziennikarskiej. Otóż: „Oczywistym przy tym jest, że to na wnioskodawcy (czyli prokuratorze) spoczywa ciężar wskazania i udowodnienia przesłanek uzasadniający zwolnienie z obowiązku zachowania tajemnicy notarialnej. Nie wypełniając tego obowiązku, prokurator naraża się na nieuwzględnienie (oddalenie) składanego w sprawie wniosku.”. Podobnie stwierdził Sąd Apelacyjny w Krakowie w tezie drugiej do postanowienia z 19 marca 2009 r., II AKz 64/09[14]: „Zakres okoliczności objętych zwolnieniem powinien być oznaczony dokładnie. Ogólnikowe określenie zakresu zwolnienia sprawiałoby, że zwolnienie nie tyczyłoby konkretnych okoliczności,  ale byłoby carte blanche dla dowolnego korzystania przez organy śledcze z uchylenia tajemnicy zawodowej.”.
Prokurator Generalny Andrzej Seremet
(The Associated Press)
Opierając się na dotychczasowych doniesieniach prasowych, Prokuratura w przedmiotowej sprawie jak widać nie poczyniła dostatecznych ustaleń operacyjnych aby móc we wniosku do sądu, o którym to wniosku mowa w art. 180 § 2 k.p.k. - zawrzeć zakres zwolnienia z tajemnicy zawodowej dziennikarza, skoro prokuratura nawet nie wiedziała jaki „nośnik” winna ona poszukiwać i tym samym zająć, a tym samym skoro prokuratura w swoim postanowieniu o zajęciu rzeczy postanowiła zająć ogólnie wszystkie „nośniki” informacji obecne na terenie redakcji tygodnika „Wprost”, które by zawierały podsłuchane rozmowy. Przypomnę tu raz jeszcze brzmienie art. 15 ust. 2 pkt 1 Prawa prasowego, iż: „Dziennikarz ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych umożliwiających identyfikację autora materiału prasowego, listu do redakcji lub innego materiału o tym charakterze, jak również innych osób udzielających informacji opublikowanych albo przekazanych do opublikowania, jeżeli osoby te zastrzegły nieujawnianie powyższych danych”.
Bartłomiej Sienkiewicz, szef MSW
Akurat „nośnik” informacji, o którym mówi prokuratura w przedmiotowym postanowieniu jest właśnie „innym materiałem” stanowiącym „dane umożliwiające identyfikację autora materiału prasowego”, o którym jasno stanowi wspomniany art. 15 ust. 2 pkt 1 Prawa prasowego. Biorąc pod uwagę brzmienie art. 15 ust. 2 pkt. 1 Prawa prasowego, oraz art. 180 § 2 k.p.k. - Prokuratura by móc ów „nośnik” informacji pozyskać bez wzbudzania jakichkolwiek wątpliwości, winna podjąć czynność w postaci złożenia wniosku do sądu o zwolnienie dziennikarzy redakcji „Wprost” z tajemnicy dziennikarskiej w trybie art. 180 § 2 k.p.k., a nie stosować przepisy o zajęciu rzeczy będącej przedmiotem przestępstwa (przede wszystkim art. 217 k.p.k.).
Dodatkowo warto także zwrócić uwagę na wartość społeczną tajemnicy zawodowej w ogólności, ale w kontekście oczywiście procesu karnego. W postanowieniu z 18 września 2009 r. Sąd Apelacyjny we Wrocławiu, II AKz 472/09[15] - odniósł się do tajemnicy zawodowej radcy prawnego. Jednak to rozstrzygnięcie ma zastosowanie odpowiednie do tajemnicy dziennikarskiej. Mianowicie: „Doniosłość społeczna zawodów objętych przepisem art. 180 § 2 k.p.k., w tym zawodu radcy prawnego, sprawia, że decyzja o zwolnieniu z tajemnicy zawodowej nie może być traktowana jak formalność. Zaufanie klienta do radcy prawnego, warunkujące prawidłowe wykonywanie zadań powierzonych radcy prawnemu, jest wielką wartością, której naruszenie stanowi cenę za osiągnięcie sprawiedliwości, której bez tego by nie osiągnięto.”.[16]
Mając na uwadze podkreśloną w powyższym judykacie „doniosłość społeczną zawodów objętych przepisem art. 180 § 2 k.p.k.”, Prokuratura winna ją respektować w swoim postępowaniu w sposób szczególny, biorąc przy tym pod uwagę doniosłość zarówno zawodu dziennikarza, jak również doniosłość i misję nie tylko tegoż zawodu, co przede wszystkim wolności słowa jako zasady konstytucyjnej i prawnoczłowieczej, jak również zasady sprawowania kontroli działań organów władzy publicznej przez społeczeństwo wynikającej z konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawnego. Każdym bądź razie, postulat ten nie jest bynajmniej pustym sloganem bądź też ideałem, albowiem nie stoi on w sprzeczności z postanowieniami zarówno k.p.k., jak również ustawy o Prokuraturze[17].
Należy także w tym miejscu - dokonując wykładni teleologicznej (celowościowej) - zwrócić uwagę na ratio legis i cel art. 180 k.p.k. Otóż, zawody objęte tajemnicą zawodową jak m.in. lekarze, adwokaci, radcy prawni, notariusze, czy dziennikarze - po pierwsze nie bez powodu mają przydaną przez ustawodawcę tajemnicę zawodową biorąc pod uwagę domniemanie ustawodawcy rozumnego i racjonalnego. Po drugie, z powodu prawa, ale również i obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej przez osoby wykonujące zawody do jej zachowania zobligowane ustawowo - nie mogą być z tego tytułu traktowane jak „profesje” przestępcze, a tym bardziej, tajemnica zawodowa nie może być traktowana przez organa ścigania i wymiaru sprawiedliwości jako przeszkoda w prowadzeniu postępowania karnego. Takie w każdym bądź razie wrażenie można odnieść po „akcji” przeprowadzonej w redakcji tygodnika WPROST w dniu 18 czerwca 2014 r.
Tym bardziej więc, nie powinny być traktowane przez organa procesowe postępowania karnego jako potencjalne miejsca popełniania przestępstw miejsca wykonywania pracy przez osoby wykonujące profesje, z którymi wiąże się ustawowa konieczność dochowania tajemnicy zawodowej. Taki zaś wniosek implikuje uznanie, iż prokuratura w metodyce swojego postępowania winna przyjąć praktykę polegającą, iż w pierwszej kolejności winna być brana pod uwagę okoliczność obecności w danej sprawie tajemnicy zawodowej. Ta zaś tajemnica zawodowa winna być punktem odniesienia dla dokonywanych przez prokuraturę i sąd czynności procesowych w ten sposób, iż czynności te nie powinny stawać w kolizji z tajemnicą zawodową. Odnosząc powyższy wniosek do przedmiotowej sprawy, prokuratura winna zastosować art. 180 § 2 k.p.k. i z tej perspektywy winna czynić rozważania o zasadności zastosowania instytucji zajęcia rzeczy w postaci „nośnika” informacji mogącej być „innym materiałem” stanowiącym „dane umożliwiające identyfikację autora materiału prasowego” w rozumieniu art. 15 ust. 2 pkt 1 Prawa prasowego. Obserwując przedmiotową sprawę z doniesień w telewizji, radiu, prasie i w Internecie, wydaje się, iż dla prokuratury wspomniany art. 180 k.p.k. w związku z art. 15 ust. 2 pkt 1 Prawa prasowego, zwyczajnie nie był punktem wyjścia działań tej instytucji państwa.

PO CO PROKURATURZE LAPTOP REDAKTORA LATKOWSKIEGO
Nie w pełni przekonująca jest argumentacja zarówno Prokuratora Generalnego, jak i samej prokuratury, iż nośnikiem informacji ważnym dla wykrycia sprawcy przestępstwa polegającego na podsłuchiwaniu polityków - był laptop redaktora naczelnego tygodnika WPROST Sylwestra Latkowskiego. Otóż, stwierdzić należy, iż nikt nikomu nie przekazuje materiałów w postaci plików na komputerze  wraz z komputerem. Jeśli już się dokonuje takiego przekazania, to albo na fizycznym nośniku informacji w postaci dysku czy pen-drive’a, albo za pomocą np. poczty elektronicznej. Laptop zaś, choć zawiera nośnik informacji w postaci twardego dysku, stwierdzić należy, iż sam w sobie nośnikiem informacji nie jest, a tym bardziej nie służy do przekazywania fizycznego informacji.
Sylwester Latkowski, Redaktor Naczelny
tygodnika WPROST
Jeżeli więc laptop redaktora Latkowskiego jest pierwszym urządzeniem, na którym zapisano pliki zawierające rozmowy najważniejszych polityków w polskim państwie, to stwierdzić należy, iż na ten laptop nagrano kopie oryginalnych plików zawierających wspomniane rozmowy - bądź z przenośnego nośnika informacji jak dysk CD/DVD, czy pen-drive. Drugą alternatywą jest poczta elektroniczna.
Niezależnie od powyższego środka przekopiowania danych na dysk komputera, to stwierdzić należy, iż dane te są niezależnie od wszystkiego kopiami oryginału. Stąd wydaje się, iż taką samą wartość dowodową, po którą przyszli do redakcji prokuratorzy w asyście ABW i Policji - stanowi nagranie udostępnione przez redakcję w sieci.
Funkcjonariusze ABW w trakcie
wykonywania postanowienia
Prokuratury Okręgowej dla
Warszawy-Pragi w Warszawie
o żądaniu wydania rzeczy
z 18 czerwca 2014 r.
Po co więc prokuraturze był wspomniany laptop? Oczywiście, jeżeli na komputer wspomniane pliki zostały nagrane z poczty elektronicznej, to wskazać należy, iż generalnie na laptopie nie ma, a przynajmniej nie powinny być dane np. poczty elektronicznej redaktora Latkowskiego. Do tych danych bowiem, nie da się uzyskać dostępu w oparciu li tylko o laptop i jego oględziny - chyba, że prokuratura chciałaby złamać zabezpieczenie hasłem pocztę elektroniczną redaktora Latkowskiego. Wydaje się jednak, że redaktor Latkowski jak każdy internauta wszystkie swoje loginy i gasła nosi w głowie.
Po co więc prokuraturze dane redaktora Latkowskiego?
Na koniec wypada także wspomnieć o możliwości wykonania kopii binarnej nośnika informacji, a w tym wypadku dysku twardego laptopa Sylwestra Latkowskiego. Rzeczywiście, wykonanie kopii dysku nie powoduje konieczności zajęcia dysku twardego przez organ procesowy. Efekt jednak wykonania kopii w istocie jest ten sam jak fizycznego przejęcia dysku twardego. Jeżeli bowiem zawartość dysku twardego stanowi przedmiot tajemnicy dziennikarskiej, to taki sam efekt w skutkach o charakterze zarówno operacyjnych, jak i procesowych wywołuje dokonanie wspomnianej kopii binarnej. Stąd też stwierdzić należy, iż przedmiotem tajemnicy dziennikarskiej będzie wykonana każda jedna kopia zawartości oryginału nośnika, mimo, iż nośnik nie zostaje fizycznie przejęty przez organ procesowy.

KONKLUZJA.
Po pierwsze, podstawa wydania przez Prokuraturę postanowienia o żądaniu wydania rzeczy, oraz „akcja” przeprowadzona przez Prokuraturę i ABW, oraz Policję w redakcji tygodnika WPROST nasuwają poważne wątpliwości zarówno natury prawnej, jak również natury społecznej. Odnośnie wątpliwości natury prawnej, wydaje się, iż Prokuratura o wiele lepiej by zrobiła, gdyby skorzystała z uprawnienia w postaci złożenia wniosku do sądu o zwolnienie dziennikarzy z tajemnicy dziennikarskiej. Co prawda, taka decyzja Prokuratury wiązałaby się z ryzykiem nieuwzględnienia wniosku przez sąd. Z całą pewnością jednak działania Prokuratury nie wzbudzałyby tylu wątpliwości natury li tylko prawnej ze strony autorytetów prawa, a w tym także ze strony Naczelnej Rady Adwokackiej, Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, oraz Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, które poddały działania prokuratury miażdżącej krytyce. Z kolei, spoglądając na poruszony w niniejszym artykule problem zasadności działań podjętych przez Prokuraturę w redakcji WPROST - z punktu widzenia międzynarodowego prawa praw człowieka, a zwłaszcza z punktu widzenia wolności człowieka jako jednego z praw podstawowych (praw człowieka) - wybranie przez Prokuraturę drogi do dojścia prawdy w tej sprawie w postaci złożenia wniosku do sądu o zwolnienie dziennikarzy z tajemnicy dziennikarskiej ograniczyłoby niemal do zera wątpliwości natury prawnej z punktu widzenia praw człowieka nie tylko wysuwanych przez wspomnianą Naczelną Radę Adwokacką, Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich czy Helsińską Fundację Praw Człowieka, ale także przez OBWE.
Od strony z kolei, skutków społecznych, działania Prokuratury należy ocenić ujemnie, jako że zarówno w Polsce, ale również i na świecie pojawił się namacalny i w pełni obserwowalny dowód na to, iż w Polsce istnieje realna obawa o możliwość naruszania przez organy władzy publicznej wolności słowa. Owszem, wolność słowa nie oznacza dowolności, ale również wskazać należy, że wolność słowa o ile nie jest prawem bezwzględnym, o tyle jest prawem, które to można ograniczyć li tylko w uzasadnionych przypadkach wskazanych w ustawie. Taka zresztą konkluzja płynie nie tylko z obowiązującego w Polsce prawa, ale także z międzynarodowego prawa praw człowieka, które przewiduje możliwość ograniczenia owej wolności. Co jednak należy podkreślić, ani polskie prawo, ani tym bardziej międzynarodowe prawo praw człowieka nie przewidują możliwości omijania owej wolności przez organy władzy publicznej. A czy faktycznie doszło w omawianej sprawie do ominięcia wolności słowa, a dokładnie do ominięcia tajemnicy dziennikarskiej? Jak wspomniałem wątpliwości o charakterze prawnym w tej materii wysuwanych jest wiele, jednak nie ulega najmniejszej wątpliwości, iż zarówno w Polsce, jak i na forum międzynarodowym takie podejrzenie powstało w pełni zresztą dające się uzasadnić w oparciu o wyżej przedstawione argumenty. Chociażby przykładem reakcji zachodnich mediów na powyższą sytuację może być artykuł, który się ukazał na łamach The Washington Post w artykule „Polish authorities try to seize magazine’s files”.[18]
Nie wątpliwie podjętym przez Prokuraturę działaniom, o których mowa w niniejszym artykule winny się na nowo przyjrzeć organy władzy publicznej, a w tym Prezes Rady Ministrów, Minister Sprawiedliwości, Minister Spraw Wewnętrznych, oraz oczywiście Prokurator Generalny. Bez dokonania w tej materii refleksji przez wspomniane organy władzy publicznej, nie tylko dojście do prawdy będzie utrudnione, ale również powstanie niebezpieczny precedens mogący skutkować ujemnie w przyszłości w postaci relatywizacji prawa, a zarazem obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej przez osoby wykonujące profesje, w których obecna jest na mocy ustawy wspomniana tajemnica zawodowa. Oczywiście, wspomniana refleksja także jest konieczna dla poprawy nieco jednak nadszarpniętego wizerunku Polski zarówno w oczach polskiej opinii publicznej, jak i na arenie międzynarodowej, gdy chodzi o kwestię przestrzegania praw człowieka w Polsce, a w tym respektowania przez polskie władze wolności słowa i związanej z nią tajemnicy dziennikarskiej.
Przy czym odnośnie Ministra Spraw Wewnętrznych, to winien oceny działań podjętych w redakcji tygodnika WPROST w dniu 18 czerwca 2014 r., dokonać Minister Spraw Wewnętrznych jako instytucja, a nie jako osoba obecnie piastująca ten urząd, która z jednej strony jest osobą pokrzywdzoną i świadkiem w postępowaniu w sprawie przestępstwa bezprawnego uzyskania informacji, a jednocześnie jest osobą nadzorującą działania służb zaangażowanych bezpośrednio w tę sprawę. Nie jest odkrywczym stwierdzenie, że przepisy o wyłączeniu osoby z postępowania obowiązujące na gruncie procedury administracyjnej, sądowoadministracyjnej, cywilnej i karnej są oparte na założeniu, iż nie może orzekać w danej sprawie osoba, która w niej występuje w charakterze strony, świadka, czy pokrzywdzonego, jak i w jakimkolwiek innym charakterze mogącym wzbudzać wątpliwości do co bezstronności. Warto w tym miejscu przywołać sentencję łacińską nemo iudex in causa sua, czyli, że nie można być sędzią we własnej sprawie. Zdaje się więc, że w przedmiotowej sprawie zapomniano o dwóch rzeczach - a mianowicie o prawie do wolności słowa, oraz o zasadzie bezstronności działań organów władzy publicznej.

WYBRANE UŻYTE SKRÓTY I POJĘCIA:
ABW - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
d.k.p.k. - dawny k.p.k.; ustawa z 19 kwietnia 1969 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz.U. z 1969 r., Nr 13, poz. 96, ze zm.; uchylony przez k.p.k.);
k.k. - ustawa z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. z 1997 r., Nr 88, poz. 553, ze zm);
k.p.k. - ustawa z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz.U. z 1997 r., Nr 89, poz. 555, ze zm.);
Prawo prasowe - ustawa z 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz.U. z 1984 r., Nr 5, poz. 24, ze zm.).

LITERATURA:
  1. Samborski Edward (2011), Zarys metodyki pracy sędziego w sprawach karnych, wyd. 5, Warszawa: LexisNexis, ISBN: 978-83-7620-626-4.


ORZECZNICTWO:
  1. uchwała 7 Sędziów Sądu Najwyższego z 19 stycznia 1995 r., sygn. akt: I KZP 15/94, OSNKW z 1995 r., Nr 1-2, poz. 1;
  2. uchwała Sądu Najwyższego z 22 listopada 2002 r., I KZP 26/02, Biuletyn Sądu Najwyższego z 2002 r., Nr 11, str. 17, Glosa z 2003 r., Nr 4, str. 50, Jurysta z 2003 r., Nr 1, str. 35, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2002 r., Nr 12, poz. 1, OSNKW z 2003 r., Nr 1-2, poz. 6, OSP z 2004 r., Nr 1, poz. 5, Prokuratura i Prawo - dodatek z 2003 r., Nr 1, poz. 14, Wokanda z 2003 r., Nr 3, str. 12;
  3. postanowienie Sądu Najwyższego z 15 grudnia 2004 r., sygn. akt: III KK 278/04, Biuletyn Sądu Najwyższego z 2005 r., Nr 3, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2005 r., Nr 4, poz. 8, Orzecznictwo Sądu Najwyższego w Sprawach Karnych z 2004 r., poz. 2376, OSNKW z 2005 r., Nr 3, poz. 28, OSP z 2006 r., Nr 11, poz. 128, Wokanda z 2005 r., Nr 7-8, str. 37;
  4. postanowienie Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z 19 września 2008 r., II AKz 286/08, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2008 r., Nr 11, poz. 74, Orzecznictwo Sądów Apelacji Białostockiej z 2008 r., Nr 2-3, str. 60;
  5. postanowienie Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 4 marca 2009 r., II AKz 151/09, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2009 r., Nr 7-8, poz. 84, Orzecznictwo Sądu Apelacyjnego w Katowicach i Sądów Okręgowych z 2009 r., Nr 2, poz. 3, str. 9;
  6. postanowienie Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 19 marca 2009 r., II AKz 64/09, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2009 r., Nr 4, poz. 35;
  7. postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z 18 września 2009 r., II AKz 472/09, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2010 r., Nr 1, poz. 56;
  8. postanowienie Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 21 kwietnia 2010 r., II AKz 129/10, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2010 r., Nr 5, poz. 36;
  9. postanowienie Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 16 czerwca 2010 r., II AKz 198/10, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2010 r., Nr 9, poz. 32;
  10. postanowienie Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 13 kwietnia 2011 r., II AKz 232/11, Orzecznictwo Sądu Apelacyjnego w Katowicach i Sądów Okręgowych z 2011 r., Nr 2, poz. 6, str. 13.

PRZYPISY:
[1] http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/dziennikarz-wprost-o-sluzbach-w-redakcji-to-my-bylismy-zagrozeni-a-nie-oni,441223.html
[2] Dz.U. z 1997 r., Nr 88, poz. 553, ze zm.
[3] Dz.U. z 1997 r., Nr 89, poz. 555, ze zm.
[5] Dz.U. z 1984 r., Nr 5, poz. 24, ze zm.
[6] Biuletyn Sądu Najwyższego z 2005 r., Nr 3, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2005 r., Nr 4, poz. 8, Orzecznictwo Sądu Najwyższego w Sprawach Karnych z 2004 r., poz. 2376, OSNKW z 2005 r., Nr 3, poz. 28, OSP z 2006 r., Nr 11, poz. 128, Wokanda z 2005 r., Nr 7-8, str. 37.
[7] Biuletyn Sądu Najwyższego z 2002 r., Nr 11, str. 17, Glosa z 2003 r., Nr 4, str. 50, Jurysta z 2003 r., Nr 1, str. 35, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2002 r., Nr 12, poz. 1, OSNKW z 2003 r., Nr 1-2, poz. 6, OSP z 2004 r., Nr 1, poz. 5, Prokuratura i Prawo - dodatek z 2003 r., Nr 1, poz. 14, Wokanda z 2003 r., Nr 3, str. 12.
[8] OSNKW z 1995 r., Nr 1-2, poz. 1.
[9] Samborski Edward, Zezwolenie na przesłuchanie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, lekarza, dziennikarza lub notariusza – art. 180 § 2 k.p.k., (w:) Samborski Edward (2011), Zarys metodyki pracy sędziego w sprawach karnych, wyd. 5, Warszawa: LexisNexis, ISBN: 978-83-7620-626-4.
[10] Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2010 r., Nr 5, poz. 36.
[11] Podobnie: postanowienie Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 4 marca 2009 r., II AKz 151/09, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2009 r., Nr 7-8, poz. 84, Orzecznictwo Sądu Apelacyjnego w Katowicach i Sądów Okręgowych z 2009 r., Nr 2, poz. 3, str. 9; postanowienie Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z 19 września 2008 r., II AKz 286/08, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2008 r., Nr 11, poz. 74, Orzecznictwo Sądów Apelacji Białostockiej z 2008 r., Nr 2-3, str. 60.
[12] Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2010 r., Nr 9, poz. 32.
[13] Orzecznictwo Sądu Apelacyjnego w Katowicach i Sądów Okręgowych z 2011 r., Nr 2, poz. 6, str. 13.
[14] postanowienia z 19 marca 2009 r., II AKz 64/09, Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2009 r., Nr 4, poz. 35;
[15] Krakowskie Zeszyty Sądowe z 2010 r., Nr 1, poz. 56.
[16] Podobnie: postanowienie Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 13 kwietnia 2011 r., II AKz 232/2011, Orzecznictwo Sądu Apelacyjnego w Katowicach i Sądów Okręgowych z 2011 r., Nr 2, poz. 6, str. 13; postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z 18 września 2009 r., II AKz 472-478/09, Biuletyn Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu 2010 r., Nr 1, poz. 161; postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z 18 września 2009 r., II AKz 478/09, OSA z 2010 r., Nr 4, poz. 17, str. 13.
[17] ustawa z 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (tekst pierwotny: Dz.U. z 1985 r., Nr 31, poz. 138; tekst jednolity: Dz.U. z 1991 r., Nr 25, poz. 103, z 1994 r., Nr 19 poz. 70, z 2002 r. Nr 21 poz. 206, z 2008 r. Nr 7 poz. 39, z 2011 r. Nr 270 poz. 1599, ze zm.)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz